Analys om en reklambild

REKLAMANALYS

image329
  • Jag tycker bilden väcker känslor som att man måste gå ner i vikt. Det finns ju som himla många "gå ner i vikt" reklamer överallt så man får ju verkligen nog men ändå så brukar det bli att man tvingar sig själv att läsa den om ni fattar. Det kan säkert vara bra för vissa att gå ner och självklart behöver inte reklamen dem visar vara farlig eller så, men jag tycker ändå det känns som ett måste och många blir nog påverkade. Bilden kanske för vissa väcker känslor ifall en person inte är nöjd med sig själv och att man måste vara super snygg och smal osv. Jag själv tar kanske inte åt mig så mycket, men jag bli ofta fast och måste läsa klart det som står på bilden innan jag ska bläddra vidare ifall dem skulle uppfunnit något jätte smart viktmedel.
  • Det föreställer en väldigt glad tjej som ser ut att må riktigt bra och sedan inget mer än det, utan då är det mer text i stora och starka bokstäver i grönt som syns väldigt bra och som visar att det är för din hälsa osv.
  • Jag tycker den är uppbyggd bra, det ända som kan vara dåligt är väl att dem inte har med produkterna i reklamen och inte visar mer information än det jag visar nu, visst kan man trycka på den, men det gör man ju alltid sist, så det kan ju vara bra att visa lite av det först och främst tycker jag i alla fall och säkert flera. Men som sagt passar färgen väldigt bra in osv.
  • Jag kommer att tänka på att jag aldrig vill äta godis eller något fettigt, sedan tänker jag att jag inte bryr mig men att säkert att andra gör det och därför så blir säkert andra väldigt påverkade som sagt. Men samtidigt får man en bra känsla eftersom tjejen på bilden inte heller är trådsmal osv. Man tänker också mycket på att det redan finns en massa olika medel och liknande för att bli smal.
  • Dem som gjort bilden vill väl antagligen att kvinnor för det mesta ska titta på den och då lite större kvinnor eller kvinnor med väldigt bra hälsa antar jag. Antagligen vill dem väl inte att barn och ungdomar ska se eller tänka på den så mycket eftersom det oftast inte är bra för barn. Men vissa barn ser säkert den här och det kan ju vara mindre bra. Men jag tror dem vill ha en målgrupp på ungefär 20 år och uppåt eller något liknande. Och jag tror också att det är mest för kvinnor i alla fall vad det ser ut som, män brukar inte fastna för sånt här.
  • Jag vet inte riktigt vart bilden kommer ifrån eller vem som har tagit bilden men jag hitta den i alla fall på Aftonbladet.se. på vänster sidan.
  • Den vill väl bl.a. att folk som vill gå ner i vikt ska läsa den och bli intresserade och då köpa dem här produkterna. Sen är säker syftet att dem ska ha en lite normalsmal kvinna som "modell" till bilden, så det inte ska verka vara för mycket och överdrivet som med andra reklamer till liknande.
  • Att såna som är noga med vad dem äter och alltså äter nyttigt ska läsa + folk som vill gå ner i vikt med just deras metod antar jag. Att folk ska tänka "Nej men åh så bra, precis vad jag behöver nu efter jul och allt, perfekt". Att folk ska vilja köpa den här och tipsa den till andra ifall den nu var så bra som dem säger. Jag själv vet inte om jag skulle "går på" sånt, men visst kan det funka, men jag skulle själv aldrig testa vad jag känner nu i alla fall.

Jag tycker os jags krivit flera gånger att bilden är helt okej, men att man ändå kanske blir påverkad i onödan om man inte ens är överviktigt eller så. Att kanske barn läser den osv. Jag blir själv inte särskilt påverkad mer ön att jag vill ta upp den i den här uppgiften. Men annars är den väl helt okej, än del vill ju ha sån här information så varför inte. Alltid bra att veta att det finns hälsosamma sätt.


(kanske inte så bra, men nöjd är jag)

//Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0